För att inspirera unga till en framtid inom filmbranschen startar Alicia Vikander och Göteborg Film Festival det gemensamma projektet Alicia Vikander Filmlabb. Syftet med projektet är att ge ungdomar verktyg att uttrycka sig genom rörlig bild, väcka drömmar och framtidshopp och bidra till att öka mångfalden inom filmbranschen.
Varje år väljs 3-4 skolor ut från olika delar av Göteborg och under tolv tillfällen under ett kalenderår får eleverna sedan se, skapa och prata om film. En hel årskurs 7 eller 8 deltar i projektet från skolan. Varje klass får sedan visa sin slutfilm under Göteborg Film Festival.
Alicia Vikander är initiativtagare till Alicia Vikander Filmlabb och även hederspristagare för Göteborg Film Festival 2020. Vikander mottog dessutom hösten 2021 Årets honorärstipendium av Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur. I samband med stipendieutdelningen på Konserthuset i Göteborg offentliggjorde Vikander att hela stipendiesumman doneras till skapandet av projektet Alicia Vikander Filmlabb. Alicia Vikander skänkte dessutom en privat donation till projektet som genomförs med ytterligare stöd av Stenastiftelsen.
– Jag känner mig enormt tacksam och hedrad över att få ta emot Stenastiftelsens stipendium. Att få chansen att tillsammans med Göteborg Film Festival starta detta filmlabb för att inspirera unga människor samt skapa möjligheter för dem att utforska filmens värld är något jag är oerhört exalterad över, säger Alicia Vikander.
2022 års deltagande skolor var Skälltorpsskolan (Norra Hisingen) som är Alicia Vikanders egen högstadieskola, Nordhemsskolan (Centrum) som är en av stadens största skolor med sju parallella klasser i varje årskurs och Kannebäckskolan för elever med särskilda behov.
Året avslutades med en stor filmgala på Biograf Draken där deltagarnas slutfilmer visades på stadens största duk och eleverna fick diplom ur Alicia Vikanders hand. Under året har de deltagande klasserna haft åtta tillfällen med Alicia Vikander Filmlabb.
Under våren bjöds alla deltagande klasser i projektet till biograf Bergakungen för en gemensam träff. Till galan hade Alicia Vikander spelat in en längre hälsning där hon hade filmat en arbetsdag på filminspelning. Hälsningen startade i bilen till set kl 05 och deltagarna fick sedermera följa med Vikander till sminket, kostym och inspelning. Klasserna hade vid ett tidigare tillfälle skickat in frågor till Alicia som hon också svarade på. Träffen avslutades med filmvisning av Jens Sjögrens Jag är Zlatan.
Under försommaren besökte manusförfattaren Oskar Söderlund, då aktuell med manus till Netflix-succén Snabba Cash, Nordhemsskolan och berättade om hur det är att verka som manusförfattare och hans tankar kring Snabba Cash. Guldbaggenominerade Gorki Glaser Müller, då aktuell med dokumentären Children of the enemy, träffade elever från Kannebäck- och Skälltorpsskolan. Det blev tre starka möten mellan filmskaparna och deltagarna där deltagarna fick möta två göteborgare som livnär sig inom filmbranschen och fick ta del av deras erfarenheter och tankar.
I september besökte Alicia Vikander Nordhemsskolan, Kannebäckskolan och Skälltorpsskolan där hon deltog i den filmpedagogiska undervisningen samt hade samtal med eleverna. Under en förmiddag träffade Alicia en av klasserna på Nordhemsskolan och var med under deras genreworkshop. I Kannebäcksskolan hade dom båda klasserna trängt in sig i ett klassrum. Eleverna var spända och väldigt förväntansfulla när Alicia steg in i klassrummet men var förberedda med frågor till skådespelaren. Hur känns det att vinna en Oscar? Är du bra på matte? Vilket var favoritämnet i skolan och hade hon tips på hur man blir en bra skådespelare?
På Skälltorpsskolan träffade Vikander varje grupp en timme i skolans musiksal. Stämningen var mysig och lite nervös – men blev snabbt avslappnad när alla satte sig i en stor ring i strumplästen. Många frågor kretsade kring hur man kan kombinera jobb och familj, om man kan leva på filmyrket och hur man gör för att verkligen bli något stort. Efter samtalet uttryckte eleverna att de fick större framtidstro och att de vågar lita på att ingenting är omöjligt bara man satsar allt och aldrig ger upp.
Under året har deltagarna arbetat med dramaturgi, genrers och komponenter som ljud och ljus. Pedagogiken grundar sig i att prova först. Genom att titta på det du själv har gjort och dina klasskompisars filmer lär du dig hela tiden något nytt. Projektet avslutades med att varje klass spelade in en gemensam film under några dagar. Filmen visades under avslutningsgalan på Biograf Draken. Totalt är det åtta filmpedagoger anställda i projektet som har återkommit till samma klasser under hela året.
Målgrupp: Högstadieelever i Göteborg
Tidsperiod: 2022 – 2024 (avslut under 2025)
Deltagande skolor 2022: Nordhemsskolan, Kännebäcksskolan samt Skälltorpsskolan
Deltagande skolor 2023: Lundenskolan, Jättestensskolan, Torslandaskolan
Partners: Alicia Vikander, Stenastiftelsen
Stäng